Nej , kriminella bygger inte varumärken
- Mia Aronsson

- 16 sep.
- 1 min läsning
Ett varumärke kan inte vara kriminellt. Det kan inte vara miljöfarligt. Det kan inte blunda för mänskliga rättigheter. Det kan inte byggas på lögner, exploatering eller rädsla, det kan inte gömmas bakom fina fasader.
Varumärke bygger på etiskt kapital – det kräver handling, långsiktighet och mod. Det kräver att man står för något eller att man har en viktig och meningsfull uppgift som är bra – och att man lever det, varje dag.
Jag hör ibland människor säga att "kriminella bygger varumärken". Då tänker jag: vilken okunskap.
De kan möjligtvis bygga rykten, symboler som står för skräck kultur, men de bygger inte varumärken. Ett varumärke är inte bara något som syns, det är något som känns och man litar på, och det skapas mellan avsändare och mottagare.
Kriminella kanske bygger rykten. De kanske skapar rädsla. Men de bygger inte varumärken.
Ett starkt varumärke kan förändra en bransch, ett samhälle – till och med världen. Men det kan också raseras, snabbt, om det saknar verkliga värderingar.
Det är ett arbete med själ, etik och ansvar i centrum och är mycket lönsamt.



Kommentarer